Reppureissu Aasiassa alkaa Bangkokissa (ja viidenkympin villitys jatkuu)

Koska matkailu ei nyt onnistu Koronan takia, pitää muistella jo tehtyjä matkoja. Yksi hauskoista ja mieleen painuvista on reppureissumatka Thaimaahan, Kambozaan ja Vietnamiin 2018 - 19 talvella. Se oli ensimmäinen pitkä kaukoidän reissumme. Olimme matkassa yhtämittaisesti seitsemän viikkoa. Matkaan lähdimme joulukuun 2. päivä poikkeuksellisen pienillä lähtötiedoilla ja suunnitelmilla. Ajatus oli matkailla joustavasti maasta toiseen. Selvitimme ennakkoon vain eri maissa vaadittavat viisumit ja niiden hankkimisen. Mukaan otettiin selkäreput, passit ja pieni summa rahaa.

Kari, Riitta, minä ja Vesa hotelliaulan
kuusen alla Bangkokiin tulopäivänä.

Kahdeksi ensimmäiseksi viikoksi mukaan lähti jo eläkeikäinen ystäväpariskunta Riitta ja Kari, joilla on käsittämätön kokemus erilaisista seikkailumatkoista. He ovat reissanneet minibudjetilla bussilla Afrikan halki, pyöräilleet Saksassa jokivarsia pitkin, päätyneet Kanadan Sydneyhin varattuaan matkan Australiaan ja yöpyneet monennäköisissä nuorisopaikoissa ja hostelleissa. Tällä kertaa päätimme yhdessä kokeilla yöbussissa matkustamista ja se toteutuikin - kuten moni muukin hauska uutuus.

Bangkokin keskustassa kulkee näppärästi veneellä.
Tässä matkataan Jim Thomsonin talolle.

Lähdimme Helsingistä Finnairin lennolla Bangkokiin, jossa vietimme aikaeroon ja lämpöön totutellen ensin viisi päivää. Yövyimme keskustassa Prince Palace hotellissa, jossa on aivan mahtava terassi- ja uima-allasalue. Siellä voi polskutella kaupungin kattojen yllä oikein mukavasti, nauttia päivällistä ja juoda vaikkapa kokonaisen "tornin" (hanallinen jättipakkaus olutta).

Iltapala Prince Palacen terassilla

Kari kokeili tornin juontia. Riittä ja
minä olimme kesymmissä juomissa.

Upeat suomalaiset vesipedot hotellin altaalla.

Päivänäkymä hotellin terassilta Bangkokiin joelle.

Lounaalla allasbaarissa.

Silkkilankoja kehräyksen jälkeen kääröissä.

Vesa kuvaa silkkitoukkien koteloita.

Tuona totuttelun aikana koluttiin palatsien puutarhoja ja Buddhia, matkattiin kanaaliveneillä, ihailtiin Jim Thompsonin silkkitalon ihmeitä, kierreltiin kaupungilla sekä kauppakeskuksissa, käytiin Bangkokin kissakahvilassa ja tietysti piti päästä myös Kaamea kankkunen 2 -kuvauspaikalle tornihotelliin, jossa kuvattiin kuuluisa helikopteriotos.

Valokoristeet oli laitettu puistojen puihin kuninkaan
kruunajaisjuhlaa varten ja ne olivat upeita!

Riitta nautti katukeittiön kanavartaasta kävellessään.

Bangkokin keskusta on hurmaava myös yöaikaan.

Kauniita temppeleitä voisi katsella tunteja ja aina
nähdä uutta katseltavaa.

Päiväsaikaan upeat värit ja koristeet näkyvät
vielä selkeämmin.

Kissakahvilassa käynti oli Riitan idea - en ollut aiemmin sellaisesta kuullutkaan. Idea on lyhyesti tämä: Bangkokin kauppakeskusrykelmän takana on rauhallisia sivukatuja, joissa on aika vaatimattoman näköinen kahvilan julkisivu.

Menu on rakennettu teeman mukaiseksi.

Kahvilaan jonotetaan pihalla tuoleissa.

Kahvilaan pääsee vain pieni määrä asiakkaita kerralla ja jonotus tapahtuu pihalla. Kun mennään sisään kahvilaan, pestään kädet, riisutaan kengät ja sitten pääsee eteisestä sisätilaan, jossa ohjataan pieneen pöytään. Kahvilassa tilataan menusta syötävää ja juotavaa. Aikaa kahvilassa käyntiin saa käyttää vain tunnin ja sitten pitää lähteä pois.

Voihan misse sinua!

Syy on seuraava: kahvila on täynnä kissoja, jotka kävelevät pöydillä, kiipeilevät telineillä ja nukkuvat orsilla. Joka pöytään tuodaan hetkeksi kissa hellittäväksi ja ruokailun lomassa saa käydä silittelemässä kissoja halunsa mukaan. Osalle kissoista on puettu päälle vaatteita, joista pikkuneidit erityisesti ihastuvat.

Nokosilla katonrajassa on mukava olla.

Hei, yritän nukkua! Lopeta kuvaaminen!

Krooh, pyyh...
Kun kissa kyllästyy silittelyyn, se saa mennä kahvilan orrelle torkkumaan tai kiipeilemään. Kissoilla oli myös kahvilan takaosassa suljettuja pesiä, joissa ne saivat olla kaikessa rauhassa, jos tahtoivat.

Jokaiselle katille on useampi lepopaikka.

Ilmeisesti tyttökissa mekossaan lasten ilona.

Riitan suosikki oli suomalaisen
kotikissan näköinen kaveri.

Ennen bussimatkalle ja Kambozaan lähtemistä piti sitten vielä toteuttaa yhden matkalaisen haave ja käydä Bangkokin kuuluisimmassa baarissa, Lebya Sky Barissa. Se sijaitsee 250 metrin korkeudella ja on yksi maailman korkeimmista kattobaareista. Baarissa on kuvattu Kaamea Kankkunen 2 -elokuva ja sen erityinen kohtaus, jossa helikopteri pörrää pyöreän baaritiskin ympärillä samalla, kun päähenkilö ihmettelee eloaan tiskillä, tietysti kaameassa kankkusessa.

Kaikki juomat maksoivat alkaen 20 €/juoma.

Kankkusen saavuttaminen baarissa tosin on aika epätodennäköistä - yhtäkään juomaa ei ole tarjolla alle 20 euron hintaan. Joten kaksi olutta maksaa vähintään 40 euroa, samoin kuin muutkin juomat.

Korkeanpaikankammoinen kuvaa
turvallisessa asennossa.

Näköalaa terassilta

Se Kuuluisa Baari...

Öinen Bangkok pilvenpiirtäjän huipuilta on kaunis.

Baari on virallisesti "puku päällä" -baari, joten jouduimme hieman soveltamaan niukasta (reppuun sullotusta) matkagarderoopista vaatetusta. Meillä kun oli mukana vain yhdet sandaalit sekä lenkkarit ja muutama vaatekappale. Itse laitoin jalkaan lenkkitossut ja peitin ne pitkällä hameella (joka oikeasti oli rantamekko, mutta käärin yläosan vyötärölle, niin sain pituutta sillä lisää. Riitalla oli repussaan silkkihousut ja -paita, joten hänellä vaatetus oli helppo. Karilta löytyi kassista kauluspaita, mutta Vesalla oli vain urheilupaita - onneksi päästiin pienen neuvottelun jälkeen sillä sisään eikä tarvinnut lähteä ostamaan edes kravaattia kaupungilta.

Ravintolaan ei päässyt arkivaatteilla, joten piti soveltaa.

Tämän jälkeen seuraavana aamuna lähdettiin sitten katselemaan Kambotzan meininkiä...